Advies en begeleiding

Projecten gaan over verbeteren van prestaties. De klant of opdrachtgever merkt dat door een verbetering van een werkproces, een beter werkklimaat of door een soepel verlopend traject. Dit is ingebed door een gedegen aanpak van projectmanagement. Dat is de inzet en de doelstelling van BLIEKENDAAL.

Als projectleiders hebben René en Els Bliekendaal een lange staat van dienst: ,,Ons ‘projectmatig werken’ is meer dan een verzameling projectmanagementtechnieken. Het is een visie op werken, ontwikkelen, verbeteren, veranderen, leren met projecten en leiding geven aan projectteams.’’

Bij projecten is de menselijke maat belangrijk, evenals eigenaarschap, leren en ontwikkelen, persoonlijk leiderschap, teamontwikkeling en creativiteit in projecten. Samen op pad. Adviseren, coachen of meewerken. BLIEKENDAAL neemt niets over, het project is en blijft eigendom van de opdrachtgever.

Opdrachtgevers hebben een cruciale rol in het project waarop wij ook begeleiding aanbieden. Belangrijk voor BLIEKENDAAL zijn het meedenken en ondersteunen in de aansturing van het project. Het in overleg vaststellen van en vormgeven aan de mijlpalen, ondersteuning bij audits, sturing en rapportages. Wij geloven ook sterk in de kennis en kunde van de medewerkers. Zij zijn het die de aanpassingen verwezenlijken, de oplossingen aandragen, de organisatie verder brengen. Alles binnen de menselijke maat.

BLIEKENDAAL voelt zich thuis bij het gedachtegoed van Annemarie Mars, Willem Mastenbroek, Leon de Caluwé, Etienne Wenger, Gerard Donkers en projectmatig creëren van Jo Bos en Ernst Harting. Wij werken tevens met instrumentarium dat is ontleend aan Milestoneplanning en Prince 2.

Kortom
Wij leiden én begeleiden projecten, schrijven plannen, adviseren en ondersteunen, bieden handvatten, begeleiden en coachen, ontwerpen mee, monitoren, maken rapportages en sturen op resultaten.

Leren heeft onze bijzondere belangstelling. Het fascineert ons vooral hoe mensen in groepen leren. In onze begeleiding van teams heeft het stimuleren van het leren altijd een plaats. Onze trainingen zijn erop gebaseerd.

Els Bliekendaal heeft met het onderwerp ´leren in gemeenschappen´ haar promotiestudie ingericht. De titel van haar promotie is ‘Vinden van Verbindingen’. Els is begonnen medio 2010 en verwacht eind 2013 te promoveren aan de leerstoel ’Sociale interventies en lokaal sociaal beleid’ aan de Universiteit voor Humanistiek, onder begeleiding van Roelof Hortulanus.

,,Als docent in het hoger onderwijs, als projectmanager en ontwikkelaar en als directeur van een opleidingeninstituut heb ik’’, legt Els Bliekendaal uit, ,,in de afgelopen twintig jaar bijdragen geleverd aan het ontwikkelen en delen van kennis en goede praktijken met directe collega’s, met studenten, medewerkers en leden van projectgroepen.’’

Ze vervolgt: ,,Ik heb ervaren dat naast hiërarchische sturing op een goede uitvoering van het werk ook ruimte dient te worden geboden om informele samenwerking mogelijk te maken. Tevens heb ik ervaren dat juist in kennisintensieve organisaties gezocht moet worden naar werkbare vormen om constructief gebruik te maken van de verschillen van inzichten en variatie aan aanwezige kennis bij professionals.’’

Etiënne Wenger heeft Els geïnspireerd. Etiënne Wenger richt zich in Communities of Practice, Learning, Meaning, and Identity op de vraag of en op welke wijze het participeren binnen Communities of Practice (CoP) een centrale rol spelen bij het ontwikkelen van professionals. En of de samenwerking ook daadwerkelijk leidt tot leren en tot het vermeerderen van motivatie, creativiteit en probleemoplossende vermogens bij de betrokken professionals.